Vrbovica – Ivan trava
Ruski, a može biti i srpski Crni čaj…
Marketing današnjeg tipa je izgleda izum Engleza. Prva globalna ili multinacionalna kompanija koja je etalon svih današnjih Coca-Cola, Volkswagena ili Monsanto semena je engleski izum i zvala se Istočno-indijska kompanija. Ostvarivala je neverovatan profit na trgovini i bila jedan od značajnih instrumenata ekspanzije britanske imperije.
Kakve veze ovo ima sa vrbovicom?
Neverovatno, ali ogromne!
Kad pitate danas sta je to CRNI ČAJ svi će vam reći da je to indijski fermentirani čaj, dobijen vrenjem / fermentacijom Cameliae sinensis ili čajne biljke, široko gajene u Indiji, Kini, Cejlonu i manjim delom u Gruziji. “Tea time”, čuveni engleski ” tradicionalni” ritual u pet popodne nije baš tako star, i ne seže dalje od 120-130 godina unazad.
A eto, preko hiljadu godina unazad Rusi su Ivan travu ( Epilobium angustifolium ) tj. njene listove delimično ili potpuno fermentisali , pa sušili i dobijali RUSKI CRNI ČAJ, veoma ukusan i veoma zdrav proizvod. U tadašnjoj Rusiji je smatran za PANACEU tj. lek za sve bolesti. Ta njegova reputacija u kombinaciji sa divnim ukusom , preporukama tadašnjih evropskih lekara dovela je ovaj čaj na drugo mesto ruskih izvoznih proizvoda ( kao danas dijamante na drugom mestu iza nafte i gasa ).
Takvi proizvodi su skupi, nikad ih nema kolika je potražnja, pa počinju da se krijumčare, cena raste, a onda Istočno-indijska kompanija falsifikuje ovaj čaj jeftinim plantažno gajenim čajem druge biljke, približnog ukusa ali potpuno drugog sastava (mimo toga Camelia sinensis u svom sastavu ima kofein i teofilin- stimulatore centralnog nervnog sistema koji su i nosioci neželjenih dejstava ovog napitka).
Da li su dobar marketing i obična laž sinonimi?
Da se vratimo na vrbovicu…
Raste u umerenom evroazijskom pojasu. Ima je naravno i kod nas, uglavnom na višim nadmorskim visinama, i kao i druge lekovite biljke zdušno je trebljena kao korov, pa je opstala uglavnom na zapuštenim mestima, krčevinama, na ivicama proređivanih šuma. Divnog je purpurnog cveta i zna da poraste i do 2 m.
Sastav i delovanje
Iako tvrde da leči mnogo bolesti, pozabacićemo se samo dokazanim efektima i tačnim mehanizmom dejstva.
-
PROTIVUPALNO Jedan od flavonoida, miricetin-glukuronid je jedan od najsnažnijih inhibitora oslobađanja prostaglandina / a znamo su oni medijatori zapaljenske reakcije/ i sprečava oslobađanje PGI1, PGE2, PGD2.
Ovo navodi na upotrebu ove biljke kod akutnih i hroničnih zapaljenskih procesa. -
HIPERTROFIJA PROSTATE, BENIGNA HIPERPLAZIJA I ADENOM PROSTATE Tanini iz elagne kiseline enotein A i enotein B inhibiraju enzim 5-alfa reduktazu i aromatazu. Ovi enzimi zajedno sa beta sitosterolom sprečavaju dihidrataciju testosterona što je mehanizam dejstva protiv ovih oboljenja prostate.
Istim mehanizmom u metabolizmu testosterona može se objasniti i efekat ovog čaja na UKLANJANJE UMORA I POJAČANJE LIBIDA -
KVERCETIN, još jedan flavonoid pored antiupalnog i antioksidativnog efekta ima i efekat stimulacije T limfocita pa tako nespecifično stimuliše IMUNITET.
-
KEMFEROL, flavonoid koji se u novije vreme koristi za lečenje degenerativnih oboljenja centralnog nervnog sistema / ALZHEIMEROVE bolesti i dr./ takođe je u sastavu ove biljke.
-
neka još uvek nedovoljno dokumentovana istraživanju govore u prilog delovanju na tzv. biofilm koji je jedan od krupnih razloga rezistencije bakterija na antibiotike.
Pokojni deda je tvrdio da se reklamira roba koja nema kvalitet, jer onom što je dobro reklama ne treba. Marketinški stručnjaci se naravno ne bi složili sa ovom tvrdnjom.
Ipak, postoji i nešto što nema veze sa zaradjivanjem novca. Ne treba zaboravljati, jer će se uvek naći neko da se kiti tuđim perjem, posle upotrebe “marketinga”.
Nasedanje na manipulaciju nije odraz inteligencije.
Mi nismo ništa pametniji od prethodnih generacija i tako treba da se odnosimo prema njihovom znanju trudeći se da ga sačuvamo i nadogradimo.
Ivan trava nije bila sakrivena sa Tutankamonom i čekala “otkrivanje”. Samo je čekala da je obradimo do kraja posle oktobarske revolucije , dva svetska rata i jednog hladnog.
Izmešu njih smo imali dosta vremena i za nešto pametnije od izučavanja marketinga.